Σάββατο 9 Ιουνίου 2018

Χειριστικοί Άνθρωποι

Οι χειριστικοί άνθρωποι προσπαθούν να επηρεάσουν άλλους ανθρώπους μέσω της νοητικής και συναισθηματικής εκμετάλλευσης, προκειμένου να πάρουν αυτό που θέλουν.
Ο σκοπός τους είναι να έχουν τον έλεγχο, να αποκτήσουν δύναμη και να χρησιμοποιήσουν τους άλλους προς όφελός τους.
Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, οι χειριστικοί άνθρωποι έχουν την ικανότητα να κρύβουν τις προθέσεις τους και την επιθετικότητά τους.
Ξέρουν πώς να χρησιμοποιούν τις αδυναμίες των άλλων για να επιτύχουν τους στόχους τους.
Ο ψυχολογικός χειρισμός είναι διαφορετικός από την υγιή κοινωνική επιρροή.
Η υγιής κοινωνική επιρροή συμβαίνει μεταξύ των περισσότερων ανθρώπων και αποτελεί μέρος της δημιουργίας μιας εποικοδομητικής σχέσης.
Αντιθέτως, οι άνθρωποι που χειραγωγούν άλλους, τους χρησιμοποιούν για να έχουν κάποιο όφελος.
Ο χειριστής δημιουργεί σκόπιμα μια ανισορροπία δυνάμεων και εκμεταλλεύεται το θύμα για να εξυπηρετήσει την ατζέντα του.
Σύμφωνα με το βιβλίο How to Successfully Handle Manipulative People, του καθηγητή Preston Ni, ο οποίος ειδικεύεται στην ανθρώπινη επικοινωνία, οι άνθρωποι που χειραγωγούν έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά.
Όσοι ενεργούν με τους ακόλουθους τρόπους δεν σημαίνει απαραίτητα ότι σκοπίμως προσπαθούν να σας χειραγωγήσουν – κάποιοι άνθρωποι έχουν απλώς πολύ κακές συνήθειες.
Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε αυτές τις συμπεριφορές σε καταστάσεις όπου διακυβεύονται τα δικαιώματα και η προσωπικότητά σας.
1. Παίζουν στην έδρα τους
Σύμφωνα με τον καθηγητή, οι ψυχολογικοί χειριστές μιλάνε στο “θύμα” τους στο δικό τους χώρο (σπίτι, γραφείο, αυτοκίνητο), όπου νοιώθουν περισσότερο κύρος και εξοικείωση και μπορούν να ασκήσουν περισσότερη κυριαρχία και έλεγχο.
2. Αφήνουν τον άλλον να μιλήσει πρώτος ώστε να βρουν τυχόν αδυναμίες
Κάνοντας στην αρχή γενικές ερωτήσεις, καταλαβαίνουν τη βασική γραμμή σκέψης και συμπεριφοράς του, από την οποία μπορούν να αξιολογήσουν τα δυνατά του σημεία και τις αδυναμίες του.
3. Διαστρεβλώνουν γεγονότα
Ψέματα, δικαιολογίες, απόκρυψη μέρους της αλήθειας ή διαστρέβλωσή της. Υποχρεώνουν το “θύμα” να προκαλέσει τη θυματοποίηση του. Παρουσιάζουν το θέμα όπως συμφέρει μόνο αυτούς.
4. Ανεβάζουν τον τόνο της φωνής τους
Ορισμένα άτομα ανεβάζουν τον τόνο της φωνής τους ως μια μορφή επιθετικής χειραγώγησης. Θεωρούν ότι με αυτόν τον τρόπο θα υποβάλουν τον άλλο σε εξαναγκασμό και θα τους δώσει αυτό που θέλουν. Συνήθως, συνδυάζουν αυτή την τεχνική με έντονη γλώσσα του σώματος ώστε να έχουν ακόμα μεγαλύτερη επιρροή.
5. Αρνητικές εκπλήξεις
Μερικοί άνθρωποι χρησιμοποιούν αρνητικές εκπλήξεις για να σας αποσυντονίσουν και να ρίξουν την ψυχολογία σας. Για παράδειγμα, μπορεί να παρουσιάσουν κάποιες αρνητικές πληροφορίες, χωρίς προειδοποίηση, ώστε εσείς να μην έχετε χρόνο να αντιμετωπίσετε το ζήτημα. Στη συνέχεια, θα σας ζητήσουν πρόσθετες παραχωρήσεις ώστε να έχουν το πάνω χέρι.
6. Δίνουν στον άλλο λίγο ή καθόλου χρόνο να σκεφτεί
Οι χειριστικοί άνθρωποι ασκούν πίεση με έντεχνο τρόπο στους άλλους ώστε να αποφασίσουν για κάτι, πριν να είναι έτοιμοι. Εφαρμόζοντας ένταση και έλεγχο, ελπίζουν ότι το θύμα θα “σπάσει” πριν καν προλάβει να το σκεφτεί ή να το συζητήσει.
7. Αρνητικό χιούμορ σχεδιασμένο να σας αποδυναμώσει
Ορισμένοι χειριστικοί άνθρωποι κάνουν επικριτικές παρατηρήσεις, μεταμφιεσμένες ως χιούμορ ή σαρκασμό, για να τονίσουν τα ελαττώματά σας και να νιώσετε κατώτεροι και ανασφαλείς. Μπορεί να χρησιμοποιήσουν ποικίλα ειρωνικά σχόλια, όπως η εμφάνισή σας, το παλαιότερο μοντέλο έξυπνου τηλεφώνου, το φόντο, το γεγονός ότι αργήσατε δύο λεπτά, ακόμη και την αναπνοή σας. Κάνοντάς σας να φαίνεστε και να αισθάνεστε άσχημα, ο επιτιθέμενος ελπίζει να επιβάλει ψυχολογική υπεροχή πάνω σας.
8. Συνεχώς σας επικρίνουν ώστε να αισθανθείτε ανεπαρκής
Στην προηγούμενη περίπτωση το αρνητικό χιούμορ χρησιμοποιείται ως κάλυμμα. Εδώ, ο χειριστής ασκεί ανοιχτή επίθεση: σας περιθωριοποιεί, σας γελοιοποιεί και σας απορρίπτει, ώστε να ρίξει την ψυχολογία σας και να διατηρήσει την ανωτερότητά του. Προάγει εσκεμμένα την εντύπωση ότι πάντα υπάρχει κάποιο πρόβλημα με εσάς και ότι, όσο σκληρά κι αν προσπαθείτε, είστε ανεπαρκής και ποτέ δεν θα είστε αρκετά καλοί.
9. Τηρούν άκρα του τάφου σιωπή
Με το να μην απαντάει εσκεμμένα σε εύλογες κλήσεις και μηνύματα, ο χειριστής κάνει τον άλλον να περιμένει και να του δημιουργήσει αμφιβολίες και ανασφάλεια. Αυτή τεχνική είναι ένα παιχνίδι μυαλού όπου η σιωπή χρησιμοποιείται ως μορφή μόχλευσης.
10. Προσποιούνται ότι δεν ξέρουν
Αυτή είναι η τακτική “το παίζω χαζός”. Προσποιούνται ότι δεν καταλαβαίνουν ή δεν ξέρουν για να κρύψουν κάτι ή να αποφύγουν μια υποχρέωση και να την αναλάβει άλλος.
11. Δημιουργούν ενοχές
Ρίχνουν το φταίξιμο και επιρρίπτουν αδικαιολόγητες ευθύνες. Στοχεύοντας στις συναισθηματικές αδυναμίες του άλλου, τον ωθούν να υποκύψει σε παράλογες απαιτήσεις.
12. Το παίζουν θύμα
Προσποιούνται ότι είναι αδύναμοι με σκοπό να κερδίσουν τη συμπάθεια και να εκμεταλλευτούν την καλή θέληση του πραγματικού θύματος, προκειμένου να έχουν προσωπικό όφελος.

Οι χειριστικοί άνθρωποι όλα τα παραπάνω τα κάνουν είτε συνειδητά, είτε λόγω του ότι έχουν κάποια αδυναμία ή ασυναίσθητη ανασφάλεια, προσπαθώντας και στις δύο περιπτώσεις να κερδίσουν κάτι που θα τους φέρει σε πλεονεκτική θέση.