Δευτέρα 7 Αυγούστου 2017

Να σκέφτεσαι σωστά

Ο Κομφούκιος κάθισε να ξεκουραστεί κι ευθύς οι μαθητές του άρχισαν να του θέτουν ερωτήσεις. Εκείνη τη μέρα ο δάσκαλος ήταν σε καλή διάθεση και αποφάσισε να απαντήσει.
-Μπορείτε και εξηγείτε ό,τι νιώθετε. Γιατί δεν πάτε να δείτε τον αυτοκράτορα και να συνομιλήσετε μαζί του;
-Κι ο αυτοκράτορας βγάζει ωραίους λόγους, είπε ο Κομφούκιος. Και οι ωραίοι λόγοι είναι απλά ζήτημα τεχνικής, δεν περιέχουν μέσα τους την αρετή.
-Στείλτε του λοιπόν το βιβλίο σας με τα Ποιήματα.
-Τα τριακόσια ποιήματα που βρίσκονται σ΄αυτό μπορούν να συνοψιστούν σε μια μόνη φράση: να σκέφτεσαι σωστά. Αυτό είναι το μυστικό.
-Τι σημαίνει «να σκέφτεσαι σωστά»;
-Σημαίνει να ξέρεις να χρησιμοποιήσεις το πνεύμα της καρδιάς, της ακρίβειας και του συναισθήματος. Όταν επιθυμούμε κάτι, η ζωή μπορεί να μας οδηγήσει μέχρι εκεί, αλλά από δρόμους που δεν τους περιμένουμε και οι οποίοι μας εκπλήσσουν.
Συχνά, αφηνόμαστε να προβληματιστούμε και νομίζουμε ότι παραπλανηθήκαμε. Γι΄αυτό λέω: αφεθείτε να οδηγηθείτε από το συναίσθημα, αλλά να έχετε το κουράγιο να προχωρήσετε πιο πέρα.
-Εσείς αυτό κάνετε;
-Στα δεκαπέντε μου άρχισα να μαθαίνω. Στα τριάντα ήμουν βέβαιος γι΄αυτά που επιθυμούσα. Στα σαράντα οι αμφιβολίες επέστρεψαν. Στα πενήντα ανακάλυψα πως ο ουρανός είχε ένα σχέδιο για μένα, όπως και για κάθε άνθρωπο πάνω στη γη. Στα εξήντα κατάλαβα το σχέδιο αυτό και βρήκα την ηρεμία για να το ακολουθήσω. Τώρα, στα εβδομήντα, μπορώ να ακούσω την καρδιά μου χωρίς να βγω από την Οδό.


Το κείμενο αυτό είναι από το: http://enallaktikidrasi.com 

14 σχόλια:

G & M είπε...

όλοι οι Σοφοί της Οικουμένης διαφορετικοί από εμάς..., διότι αν και εμείς, "Σοφοί", θα είχαμε φτάσει την Ελλάδα εκεί που έφτασε;

Φιλιά...!!!

serenata είπε...

@G & M
Ετσι είναι καλέ μου φίλε, γι αυτό και τους διαβάζουμε.

Πολλά φιλάκια:))

Apokalipsis999 είπε...

Τι σημαίνει «να σκέφτεσαι σωστά»; -Σημαίνει να ξέρεις να χρησιμοποιήσεις το πνεύμα της καρδιάς, της ακρίβειας και του συναισθήματος. Όταν επιθυμούμε κάτι, η ζωή μπορεί να μας οδηγήσει μέχρι εκεί, αλλά από δρόμους που δεν τους περιμένουμε και οι οποίοι μας εκπλήσσουν.
Mπροστά σ' αυτές τις αερολογίες του Κομφούκιου, απάντησε ο Σωκράτης, ο γνωστός φιλόσοφος: «Κι εγώ, καθώς έφευγα, έλεγα μέσα μου: "από αυτόν τον άνθρωπο, είμαι βέβαια σοφότερος. Γιατί κανείς από τους δυο μας δεν ξέρει τίποτα καλό και σωστό, αυτός όμως νομίζει πως ξέρει κάτι χωρίς να ξέρει τίποτα, ενώ εγώ δεν γνωρίζω τίποτα, αλλά τουλάχιστον δεν νομίζω πως ξέρω κάτι". [...] Έπειτα πήγα σε κάποιον άλλο από αυτούς που θεωρούνται σοφοί, έφυγα όμως με την ίδια εντύπωση και απόκτησα το μίσος και αυτού και άλλων πολλών.» (Ἀπολογία, 20-21)
Ο Σωκράτης εξάλλου υπέδειξε με την επαγωγική μέθοδο ότι η λογική σκέψη και όχι οι αισθήσεις είναι ο μοναδικός οδηγός προς την αλήθεια, προς το καθολικό και το αιώνιο. Αν τον μελετούσαμε...

serenata είπε...

@Apokalipsis999
Η ανάρτηση δεν είναι για τον Σωκράτη.
Θεωρείς τον Κονφούκιο αερολόγο. Δικαίωμα σου.
Καθένας με το μυαλό που έχει πορεύεται.

Καλό μεσημέρι:)

Μαρία Κανελλάκη είπε...

Αν είχαμε κατακτήσει τη συναισθηματική νοημοσύνη, θα ήταν καλύτερες κι οι κοινωνίες μας. Σπουδαία λόγια κυρίως ο επίλογος του κειμένου.
Καλό βραδάκι Σερενάτα μου!...

serenata είπε...

@Maria Kanellaki
Ααα πολλά ζητάς Μαρία μου :P
Εδώ δυσκολευόμαστε να βρούμε το αυτονόητο, την απλή νοημοσύνη...

Πολλά πολλά φιλάκια:))

Mia είπε...

Γλυκιά μου Σερενάτα, νοιώθω ότι ταυτίζομαι με τα λόγια του Κομφούκιου. Πράγματι στα 15 άρχισα να μαθαίνω, στα 30 ήξερα πια τι ζητούσα, στα 40 ξεκίνησαν οι αμφιβολίες. Ένα πράγμα μόνο θέλω να συμπληρώσω: Το συναίσθημα μπορεί να είναι οδηγός μας αλλά δεν αρκεί. Στη θέση του οδηγού πρέπει να συνυπάρχει και η λογική. Καλή εβδομάδα να έχεις, φίλη μου.

Άιναφετς είπε...

Πώς μπορεί κανείς τελικά να ορίσει απλά τι είναι νοημοσύνη, χωρίς να προσφύγει σε τί είπαν άλλοι;
Τί έχει δείξει η εμπειρία του καθενός;
Μήπως είναι η ίση συνεργασία, νου, καρδιάς και σώματος;
ΑΦιλάκια πολύ πολύ τρυφερά!

Σμαραγδάκι- Ρούλα είπε...

Τώρα, στα εβδομήντα, μπορώ να ακούσω την καρδιά μου χωρίς να βγω από την Οδό.
Σαυτήν την οδό βρίσκομαι τωρα Σερενάτα μου.
Ασχετο με το θέμα σου σχετικό με το ονομα σου το Σερενάτα.. οποτε το βλέπω ειναι αδυνατον να μην σκεφτώ την Αρλέτα και την Σερενατά της... Πάντα θα υπάρχει στην καρδια μας κι ας έχει φυγει...
Να περνας ομορφα ότι και κανεις καλο υπολοιπο καλοκαιρακι.. φιλακιαα!

serenata είπε...

@Σμαραγδάκι Ρούλα
Ξέρεις Ρούλα μου, το τραγούδι 'Σερενάτα' της Αρλέτας μου άρεσε πολύ. Είχα ονομάσει μια γάτα σερενάτα από αυτό κι απ' τη γάτα το όνομα του blog...
Κι εγώ ακούω την καρδιά μου και το ένστικτο μου, που συνήθως είναι σωστό.

Πολλά πολλά φιλάκια :))

serenata είπε...

@Άιναφετς
Οσο περισσότερο διαβάζεις και κρατάς το μυαλό ανοιχτό, τόσο περισσότερες εναλλακτικές έχεις.
Κακό πράγμα να είσαι κολλημένος...
Η εμπειρία, η καρδιά και το ένστικτο λειτουργούν καλύτερα σε μένα.
Ισως γιατί δυσκολεύομαι ν' ακούσω τη λογική, παρορμητική γαρ.

Πολλά πολλά φιλάκια :))

serenata είπε...

@Mia
Βρίσκω σοφά τα λόγια του Κομφούκιου, όπως και πολλών φιλοσόφων.
Εγώ προχωρώ συνήθως με συναίσθημα, εμπειρία και ένστικτο.
Οπως έγραψα και στη Στεφανία, δυσκολεύομαι ν' ακολουθήσω τη λογική...

Πολλά πολλά φιλάκια:))

Unknown είπε...

Και οι δικοί μας σοφοί διαφορετικοί και μπροστά απο όλους ήταν. Έχω βαρεθεί να λέω ότι το Ελληνικό πνεύμα το κατέστρεψε το Βυζάντιο

serenata είπε...

@Katerina Houliara
Κάθε σοφός έχει πει και κάτι.
Τι σημασία έχει αν ήταν 'δικός μας' ή ξένος;
Δεν πιστεύω πως η σοφία έχει καταγωγή.

Φιλάκια πολλά:))